Patrząc na rozwój technologii, nikogo nie powinno dziwić, iż cyfryzacja staje się nieodłącznym elementem naszych finansów. Czynności bankowe, które jeszcze niedawno były przeprowadzane wyłącznie w formie papierowej, teraz mogą być realizowane w prostszy i szybszy sposób.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami tj. art. 7 ustawy prawo bankowe, oświadczenia woli związane z czynnościami bankowymi mogą być składane w postaci elektronicznej. Jest to równoznaczne z tym, że klienci banków mogą wiele spraw załatwić online, bez wychodzenia z domu oraz bez potrzeby pojawienia się w placówce banku. To wygodne rozwiązanie, które oszczędza czas i pozwala na szybkie podejmowanie decyzji finansowych z dowolnego miejsca na świecie.
Elektroniczna forma czynności bankowych sprawia, że zamiast tradycyjnych dokumentów papierowych, banki umożliwiają klientom załatwienie wielu spraw online. Składanie wniosków o kredyty, otwieranie kont czy podpisanie umowy – wszystko to można zrobić szybko i wygodnie za pomocą urządzenia z dostępem do internetu. Dzięki takowej cyfryzacji dostęp do usług bankowych mamy 24 godzinny na dobę, 7 dni w tygodniu. Banki umożliwiają zarządzanie finansami w sposób szybki, efektywny i komfortowy.
Dokumenty związane z czynnościami bankowymi, które są tworzone w formie elektronicznej, muszą spełniać określone normy bezpieczeństwa. Są one traktowane na równi z tradycyjnymi papierowymi formularzami, pod warunkiem, że zostaną odpowiednio utrwalone, przekazane, przechowywane i zabezpieczone zgodnie z wymaganiami prawa.
Gdy przepisy prawa wymagają od klienta składania oświadczeń lub zawierania umów w formie pisemnej, oświadczenie złożone w formie elektronicznej jest uznawane za spełniające wymogi formy pisemnej, pod warunkiem że forma ta została zastrzeżona pod rygorem nieważności. Oznacza to, że banki mogą oferować pełną funkcjonalność w zakresie składania oświadczeń w formie elektronicznej, co gwarantuje nie tylko oszczędność czasu, ale także wygodę. Sąd Apelacyjny w wyroku z dnia 21 listopada 2022 r. wydanym w sprawie o sygnaturze akt V AGa 203/20 wskazał, iż dokumenty bankowe, które są przechowywane na informatycznych nośnikach danych nie wymagają podpisu, tak jak jest to wymagane przy każdym dokumencie fizycznym. W momencie, gdy na fizycznym dokumencie brakowałoby podpisu, wnioskodawca zostałby poproszony o uzupełnienie braków formalnych pisma. Natomiast, jak podkreślił to Sąd Apelacyjny, przy dokumentach elektronicznych nie jest wymagany nawet stempel. Cytując ”Bezzasadnie Sąd pierwszej instancji zasugerował, że brak podpisu na dokumencie powoduje, iż nie stanowi on dokumentu.”. Sąd Apelacyjny jasno wskazał więc, że elektroniczny dokument jest ważny nawet bez żadnego stempla czy podpisu.
Rada Ministrów w drodze rozporządzenia, po wcześniejszym zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego precyzuje główne procedury postępowania przy dokumentacji elektronicznej związanej z czynnościami bankowymi, dbając o bezpieczeństwo obrotu. Rozporządzenie określa metody przygotowania, utrwalania, archiwizowania, oraz przede wszystkim związane z zapewnieniem bezpieczeństwa obrotu oraz ochrony interesów banków i klientów, a wszystko to celem zapewnienia klientom banków wygody i szybkości przy jednoczesnej maksymalizacji bezpieczeństwa tego typu czynności.
Autor: Żaneta Lewandowska – Młodszy Prawnik